Súpravy za desiatky miliónov eur z európskych zdrojov s minimálne 300
miestami na sedenie majú premávať v prímestskej a v regionálnej
železničnej doprave východoslovenského regiónu. Zlepšiť kvalitu
cestovania by mali na úsekoch železničných tratí Košice – Lipany –
Plaveč, Košice – Trebišov a po elektrifikácii až po Humenné a úseky
Košice – Michaľany – Čierna nad Tisou, Košice – Moldava nad Bodvou.
Nové súpravy majú nahradiť opotrebované a poruchové viac ako 40-ročné
vozidlá, ktoré nespĺňajú ekologické požiadavky a nevyhovujú kritériám
pre komfortnú dopravu. Pôjde o nízkopodlažné vlaky prispôsobené na
prepravu imobilných cestujúcich. Okrem iného budú klimatizované, s wifi
pripojením, systémom počítania cestujúcich, kamerovým systémom a umožnia
aj prepravu bicyklov, kočíkov či nadrozmerných batožín. Jazdiť budú
rýchlosťou 160 kilometrov za hodinu. Ako pre TASR potvrdil hovorca
Železničnej spoločnosti Slovensko (ZSSK) Tomáš Kováč, do prevádzky by
mali byť uvedené do roku 2023.
Remišová pripomenula, že moderná prímestská a regionálna vlaková doprava
zohráva nezastupiteľnú úlohu pre tisíce ľudí, ktorí každý deň cestujú
do práce či do školy v Košiciach a Prešove z priľahlých obcí. „Ak
chceme, aby ľudia viac využívali ekologickú železničnú dopravu, musí byť
komfortná a spoľahlivá. Práve preto z eurofondov podporujeme
modernizáciu železničnej osobnej dopravy v regiónoch,“ uviedla ministerka, ktorej rezort plní úlohu koordinátora eurofondov.
V tomto prípade ide o tretiu časť projektu Modernizácia vozového parku
železničných koľajových vozidiel hradeného z Operačného programu
Integrovaná infraštruktúra. Vyhlasovateľom vyzvania je Ministerstvo
dopravy a výstavby SR a oprávneným žiadateľom je ZSSK.